BACKSPEGELN

Här kan du ta en titt i vår backspegel för att se vad vi har gjort för spännande aktiviteter inom Pärlan. 

2017

2017-11-07

Det verkar som om havet bråkar med oss. 

Pedagogerna Johanna Petersson och Emma Karlsson från Undringens förskola berättade om det projekt som de tillsammans med barnen arbetat med kring Hållbar framtid kring vatten. 

2017-10-11

Barnen, framtidens beslutsfattare, vilken utemiljö ger vi dem?

Torsten Kellander tog med oss på en tankeresa kring barns utemiljö och vilka förutsättningar vi kan ge dem för att kunna bli framtida beslutsfattare. Under kvällen gav han sin syn på hur vi ger barnen en utemiljö för lek, lärande och välbefinnande och gav inspiration till att utveckla våra egna gårdar.

2017-09-12

Återbruk som kreativ kraft - Nina Odegard

Tillsammans med ReggioEmilia institutet hade vi den stora äran att välkomna Nina Odegard till Kalmar för att föreläsa om återbruk och de politiska, filosofiska, pedagogiska och kreativa ingångarna till att arbeta med återvinning, miljöfrågor och hållbar framtid som detta material erbjuder.. Nina delade med sig av olika sätt att arbeta med återbruk.

2017-04-27

ROADTRIP, en ny och inspirerande resa på tre olika förskolor som arbetar med pedagogisk utemiljö.

2017-03-28

Simon Svennberg, hårdslöjdskonsulent från Kalmar Läns hemslöjd inspirerade och instruerade oss i hur man kan arbeta med trä tillsammans med barn.

2017-02-03

Harold Göthson, en av grundarna till Reggio Emiliainstitutet  och internationell koordinator för detsamma föreläste kring "Barns delaktighet och nyfikenhet i förskolan" Han fokuserade mycket kring demokratibegreppet och hur vi i förskolan ska tillvarata den nyfikenhet och delaktighet som barnen har.


2016

2016-11-24

Lisbeth Andersson och Sofie Händevik, pedagoger på förskolan Sporren berättade om sitt spårprojekt som de arbetat med tillsammans med yngre barn.

2016- 10-18

Pärlan anordnade en roadtrip där tre olika slags förskolor som alla är Reggio Emiliainspirerade visade upp sina inomhusmiljöer.

2016-09-21

”Hur kan det se ut att jobba på en svensk förskola med Reggio Emiliainspiration?”

Christina Nilsson berättade om den organisation som hon och hennes kollegor använder sig av för att arbeta Reggio Emiliainspirerat och hur de kopplar det tillsammans med läroplanen i en vanlig svensk förskola.

2016-09-12

Anna Gustavsson kom till Kungsfågeln och berättade om det nya upprop och projektet kring Hållbar framtid som Reggio Emiliainstituet startat upp.

 

 2016-05-10

Föreläsning  på nyöppnade förskolan Undringen i Färjestaden kring organisation och projekterande samt rundvandring på förskolan.

2016-04-06 

En inspirationskväll kring KEYNOTE med fokus på dokumentation utifrån inspiration från höstens föreläsning kring layout av Karin Gandini.

2016-03-16

Sanne Björklund, författare till boken Lärande för hållbar utveckling- i förskolan kom för att berätta om begreppet hållbar utveckling och dess betydelse för den pedagogiska verksamheten både i teoretiska resonemang och i praktiska exempel.

2015

2015-11-23

Collageteknik

Lisbeth lotsade oss genom denna kreativa teknik där vi fick pröva på att skapa bilder med hjälp av silkespapper och tidningar.

2015-11-20

Tusen lyktor

Denna manifestation gjordes för att synliggöra barnen i det offentliga rummet och ge barnen en röst samt att skapa en gemenskap.  Det blev en magisk kväll där barnen på flera förskolor tillsammans skapat  tusen lyktor och där många barn, familjer och andra människor kom för att ta del av detta evenemang.   Vår förhoppning att få fler förskolor runt om i Kalmar att delta lyckades och vi hoppas nu på att ännu fler väljer att delta 2016. Välkomna att delta då. (Information kommer att läggas upp under hösten 2016)

2015-10-22

Tillsammans med REI anordnades föreläsning kring hur man kan presentera det man dokumenterat med grafisk design. En väldigt uppskattad föreläsning med grafiska formgivaren  Karin Gandini.

2015-10-05, 2015-11-02, 2015- 

Teckningskurs

Den mycket uppskattade bildläraren och konstnären Ann Rydh som var en av workshopsinstruktörerna  under Södra Nätverkets träff höll i en teckningskurs för pärlanmedlemmar vid tre tillfällen under hösten. 


2015-05-08/2015-05-09

SÖDRA NÄTVERKETS TRÄFF

Pärlan anordnade en stor nätverksträff på Öland där pedagoger från hela södra sverige träffades för att samtala, undersöka, workshoppa i materialen papper, tecknande och lera samt att nätverka kring ämnet "materialens tillägg i projektet"

2015-03-26

"Vi spanar- ett projekt där vi möter fåglarna i vår närmiljö” 

Pedagogerna på förskolan bollen berättade om det spännande projekt som startats upp tack vare intresset hos barnen kring en bok om fåglar. Genom att utforska 100språkligheten fördjupade barnen sitt lärande och sitt projekt. När de gick på spaning upptäckte de hägrarna som fanns alldeles i deras närhet.

Vi fick även möjlighet att besöka bollens lokaler och ta del av den inspirerande miljön som bollen byggt upp.

2015-02-24 

Diskussionskväll  Ett litet antal medlemmar förutom styrelsen deltog i ett gruppsamtal kring det som var och en  tagit med och som man ville reflektera över, det kunde vara en tidningsartikel, ett citat, en bok eller ett klipp från internet. Det fanns även möjlighet att diskutera med styrelsen om vad man var intresserad av för slags workshops eller föreläsningar i framtiden.. 

2014

2014-11-21

1000-tals lyktor -under samma himmel, under samma kväll!  Fredagen den 21 november, klockan 18.00 deltog vi tillsammans med några förskolor  i Kalmar och runt om i Sverige i en mäktig och trolsk manifestation som förskolan idéan i Umeå  utmanat oss i. 

Denna manifestation gjordes för att synliggöra barnen i det offentliga rummet och ge barnen en röst samt att skapa en gemenskap.  Det blev en magisk kväll där barnen tillsammans skapat nära tusen lyktor och där många barn, familjer och andra människor kom för att ta del av detta event och det fick en väldigt positiv respons både av de som var där och människor som tagit del av detta via tidningar och annan media. Vår förhoppning är att vi nästa år får fler av förskolor runt om i Kalmar att delta och att vi får fler än 1000 lyktor att lysa magiskt tillsammans nästa år. Välkomna att delta då. (Information kommer att läggas upp under hösten 2015)

2014-11-13

Anna Gustavsson, pedagogista och Anne Wahlgren förskollärare från förskolan Trollet föreläste för oss kring hur de arbetat med projekterande arbetssätt och förhållningssätt. De tog med oss på en resa de gjort tillsammans med en barngrupp från det att barnen var ett till att de var fem och visade hur arbetssätt och förhållningssätt gynnar barnens lärande under hela dagen.

2014-10-21

Pernilla Frid fortsatte sitt inspirationståg. Denna gång genom workshopen "På spaning efter de djur som flytt". Med utklipp på djur som grundinspiration fick vi utmaningen att skapa ett djur som omvärlden aldrig tidigare sett. Många galna, vackra och fantastiska skapelser uppkom med hjälp av det återbruksmaterial som fanns att tillgå i måsskits lokaler.

2014-09-23

Pernilla Frid konstnär, grafisk illustratör, designer och nu även stor inspiratör för ca 40 pedagoger föreläste kring kreativitet som infall, verktyg och metod. Med en bra blandning av mycket skratt, fakta och pröva eget kreativt arbete lotsade Pernilla oss genom vad hon uttryckte det som "Expedition Kreativitet". Kreativitet handlar om att våga, våga tänka utanför ramarna, våga förändra ett beteende, våga låta det ta tid, våga vara eftertänksam, våga tänja på ramarna och låta det finnas ramar. Avslutningsvis uppmanar hon oss alla att vara lite mer som en rumpnisse och fråga "vaffö då da" kring saker och ting. 

 
 2014-04-28

Hans Dahlin förskoleinspektör från Stockholm svarade på frågor och delade med sig av sina tankar kring systematiskt kvalitetsarbete i förskolan och diskuterade hur vi kan bli bättre på att utveckla kvalitetsarbetet.

2014-04-09
Tillsammans med REI  bjöd Pärlan in till föreläsningen Avocadokärnan och kosmos – om växandets mysterium med Malin Kjellander. 
Malin föreläste och visade projektexempel från deras förskolor i Skarpnäck som arbetat med ekologiskt tänkande och hållbar utveckling. Hon förklarade att barnen fogar samman allt i system. För dem är naturvetenskapen poetisk, empatisk och kosmisk. De blandar vetenskap, fogar in musikaliska aspekter i växandets mysterium och sätter människorna i relation till växter  och det levande. 

 2014-03-15

En liten skara gav sig på Lördagsmorgonen iväg till Kreativt återanvändningscenter i Skillingaryd i Vaggeryds kommun för att gå på studiebesök. Där mottogs vi väl av Ylva och Kerstin som började med att berätta om återanvändningscentret och hur det uppkommit och fungerade. Vi fick även ta del av deras framtidsvision om att i framtiden bli ett så kallat Remida. Vi fick många goda ideér med oss om hur vi ska kunna utveckla vårt eget MÅSSKIT.

Under studiebesöket fick vi även pröva på en del av allt material som de erbjöd och vi fick "lära känna ett material" genom att utforska det.Vi fick ställa oss frågorna Vad är det? Vad var det? Vad kandet bli? Med dessa frågor kastade vi oss ut bland utforskningsbara material. Bland pedagogerna som kunde man höra hur hypoteser utformades men även förvånade utrop då ett material bjöd på något överraskande. 

Dagen avslutades tillsammans med Kerstin och Ylva på ett mycket trevligt cafe´ där vi försökte samla alla intryck och tankar innan hemfärd. 

Här hittar du en länk till deras blogg http://kreativvaggeryd.blogspot.se  


 2014-03-04

Kvällen startade med att vi fick titta runt på kungsfågelns förskola samt äta goda semlor innan kvällens föreläsare Gunilla Rosendahl  Universitetsadjunkt vid Institutionen för utbildningsvetenskap från Linnéuniversitetet gav oss en intressant föreläsning kring Pedagogisk miljö. 

Hennes föreläsning fick oss att fundera över hur vi vidgar våra begrepp kring pedagogisk miljö både ute och inne. Kvällen bjöd på en hel del intressanta diskussioner kring ämnet då Gunilla bjöd in oss som lyssnade genom att bolla frågeställningar med oss. Som avslutning hade vi i pärlan satt samman en del citat och frågeställningar kring pedagogisk miljö som man kunde fortsätta att diskutera kring, men då kvällen snabbt tog slut fick dessa frågor följa med till vars och ens egen verksamhet för fortsatt diskussion.